Jak widzą nas inni
Jak negocjują Polacy (zwyczaje i błędy)
Polacy nie mają tradycji w sztuce negocjowania. O ile inne narody, jak: Żydzi, Ormianie, Grecy, Włosi czy ludy arabskie uprawiają negocjacje od tysiącleci, a niektóre kraje europejskie, jak: Hiszpanie, Portugalia, Anglia, Holandia czy Belgia uprawiały handel od wielu stuleci - Polska uwikłana w konflikty wewnętrzne i międzynarodowe nie miała warunków do rozwoju handlu zagranicznego i rozwijania przy tej okazji umiejętności negocjacyjnych.
- Polacy najczęściej przystępują do negocjacji bez wcześniejszego, profesjonalnego przygotowania. Często widać, że nie dysponują wcześniej przygotowanym planem rozmów, a nawet nie mają jednoznacznie określonego ich celu i listy możliwych ustępstw, skoro w trakcie rozmów strona polska gorączkowo i niemal jawnie ustala stanowisko w danej sprawie.
- Polacy tracą niepotrzebnie czas - już w trakcie trwania rozmów negocjacyjnych - na sprawy, które powinny być im znane wcześniej z posiadanych dokumentów i korespondencji czy nawet dzięki zasięgnięciu opinii kompetentnej osoby.
- Improwizacja jako przeciwieństwo rzetelnego przygotowania - to kolejny grzech polskich negocjatorów. W szczególności dla systematycznych Niemców, Duńczyków, Holendrów czy Szwedów rozmowy prowadzone w sposób ogólny, nieprzemyślany, naciągany stosownie do okoliczności budzą niechęć jako zupełna strata czasu.
- Polacy z upodobaniem poszerzają tematykę, jaka początkowo miała być przedmiotem rozmów handlowych i negocjacji.
- Zachodni negocjatorzy często odnotowują fakt zbędnych interwencji przełożonych w toku negocjacji.
- Generalnie Polakom obca jest umiejętność wczuwania się w położenie drugiej osoby.
- Polacy nie okazują żadnej dbałości o "zachowanie twarzy" oponenta. "Zwycięstwo" w toku negocjacji nie powinno prowadzić do "utraty twarzy" strony przeciwnej, w szczególności w krajach, w których sprawy honoru osobistego i rzetelności kupieckiej są kwestią drażliwą.
- Niedostateczna wiedza o historii, kulturze, problemach gospodarczych i politycznych kraju, z którego kupcami podejmuje się negocjacje handlowe. Dotyczy to zarówno sytuacji, kiedy rozmowy mają być prowadzone w obcym kraju i kiedy odbywają się w Polsce.
- Nieumiejętne słuchanie argumentów strony przeciwnej, nadmierne gadulstwo, przekazywanie niepotrzebnych, nieistotnych dla sprawy informacji i szczegółów.
- Słabą stroną Polaków jest punktualność. Dotyczy to zarówno terminu spotkania, jak i realizacji uzgodnień kontraktowych.
Równocześnie podkreśla się, że wielu przedsiębiorców młodszej generacji dysponuje wiedzą marketingową, finansową, prawną i negocjacyjną na poziomie międzynarodowym, na dodatek wspartą znajomością języków obcych.
Szkolenia biznesowe dotyczące ogólnokulturowych kompetencji międzykulturowych.
Ogólnokulturowe kompetencjie międzykulturowe
Szkolenia kierowane są do wszystkich osób pragnących nabyć zdolność sukcesywnego komunikowania się z ludźmi z innych kultur, służą poprawie współpracy grup ludzi o różnym zapleczu kulturowym. Celem treningów ogólnokulturowych jest uwrażliwienie na osobliwości, szanse i problemy międzkulturowych działań.
Szkolenia z tematów:
- Różnice międzkulturowe w biznesie międzynarodowym.
- Negocjacje międzynarodowe.
- Skuteczna komunikacja w zespole międzynarodowym.
Specyficzne szkolenia międzykulturowe
Ukierunkowane są na kognitywną i doświadczeniową konfrontację z konkretną kulturą. Uczestnicy otrzymują aktualne informacje na temat historii, polityki, społeczeństwa i życia w danym kraju, zostają wprowadzeni w niuanse kultury i mentalności, poznają charakterystykę życia społecznego i gospodarczego oraz różnice występujące w zachowaniu w sferze prywatnej i zawodowej.
Dzięki egzemplifikacji podstawowych podobieństw i różnic oraz omówieniu licznych przykładów klasycznych nieporozumień istnieje wyższe prawdopodobieństwo skutecznej realizacji celów firmy oraz efektywnej pracy zespołowej. Mały savoir-vivre i krótki kurs najważniejszych słów i zwrotów stanowią praktyczne uzupełnienie szkolenia.
Przykłady szkoleń:
- Kompetencje międzkulturowe we współpracy z Niemcami.
- Kompetencje międzkulturowe we współpracy z Indiami.
- Doing busines with Americans.
We współpracy z naszymi ekspertami jesteśmy w stanie przygotować szkolenie dotyczące wybranego kraju.
WDRAŻANIE OBCOKRAJOWCÓW, PODEJMUJĄCYCH PRACĘ W POLSCE
Pomagamy zdobyć wiedzę na temat naszej kultury, tradycji, pokażemy różnice kulturowe oraz ich wpływ na współpracę z innymi i zarządzanie. Opracujemy I przeprowadzimy szkolenia oraz indywidualny coaching z zakresu kompetencji międzykulturowych oraz skutecznej komunikacji dla cudzoziemców podejmujących pracę w Polsce.
Savoir Wivre I Etykieta w biznesie międzynarodowym
Polecamy szkolenie Savoir Vivre i Etykieta w Biznesie Międzynarodowym.
Łączy w sobie dziedziny Etykiety Biznesu, Komunikacji Interpersonalnej i Komunikacji Międzynarodowej, dając tym samym uczestnikom szansę podniesienia rangi i jakości swoich międzynarodowych kontaktów biznesowych. Celem szkolenia jest wykształcenie świadomości kulturowego uwarunkowania własnego sposobu postrzegania świata oraz zdobycia kompetencji działania w kontekście wielokulturowym, suwerennie i odpowiednio do sytuacji. Uczestnicy nauczą sie jak budować wizerunek osobisty i kształtować wizerunek firmy oraz radzić sobie z sytuacjami trudnymi i nietypowymi, a przede wszystkim tworzyć pozytywne wrażenie i eliminować złe nawyki, unikając nieprzyjemnych sytuacji i nieporozumień utrudniających wspólne interesy.