SYMULACJA ZARZĄDZANIA CAŁYM PRZEDSIĘBIORSTWEM NA SILNIE KONKURENCYJNYM RYNKU
PRZEBIEG GRY
- 5 zespołów – wcielają się w rolę zarządu konkurujących ze sobą firm
- Zadaniem jest wygenerowanie maksymalnego zysku dla inwestora przed końcem gry
- Wszystkie firmy startują z takimi samymi zasobami – fabryką oraz określoną sumą środków pieniężnych
- Budżet musi wystarczyć na:
- pokrycie kosztów stałych,
- rekrutację, rozwój i wynagrodzenia dla pracowników
- marketing, w tym badania rynku oraz promocję
- inwestycje w linie technologiczne, służące do produkcji towarów, na które jest popyt.
WYZWANIE DLA UCZESTNIKÓW
Zarząd podejmuje szereg decyzji, zarówno strategicznych, jak i operacyjnych. Najważniejsze z nich dotyczą:
- Strategii rynkowej - dywersyfikacja sprzedaży czy skupienie się na jednym lub dwóch segmentach rynku,
- Strategii marketingowej - sposoby pozyskania informacji rynkowej, kanały promocji, polityka cenowa dla poszczególnych segmentów,
- Strategii inwestycyjnej – w jakie technologie i w jakim tempie inwestować
- Strategii personalnej – ilu i jakich pracowników zatrudniać, na ile intensywnie ich rozwijać
Biorąc pod uwagę ograniczone zasoby finansowe decyzje są niełatwe i wymagają rozważnego podejmowania kompromisów. Co więcej zarząd będzie mierzył się również ze zmianami koniunktury rynkowej, w związku z tym stanie przed koniecznością adaptacji strategii i dostosowania decyzji operacyjnych do wymagań rzeczywistości. Okoliczności sprzyjają podejmowaniu lepszych lub gorszych decyzji biznesowych a także pojawieniu się dynamiki w interakcjach między członkami zarządu. Często bardzo gorących.
EFEKT EDUKACYJNY
Podczas gry uczestnicy uczą się:
- rozumieć rolę kierownictwa firmy w osiąganiu finansowych rezultatów
- znaczenia strategii i finansowych skutków wyboru określonej strategii a także konsekwencji z jaką jest ona wdrażana - sztywnego trzymania się lub elastycznego modyfikowania
- relacji między rachunkiem zysków i strat a ROI
- dokonywać podstawowej analizy finansowej własnej strategii
- rozumienia powiązań pomiędzy decyzjami podejmowanymi w różnych działach przedsiębiorstwa
- analizy informacji i podejmowania decyzji pod presją ograniczonego czasu i zasobów
- zarządzania kluczowymi zasobami firmy, w tym kapitałem ludzkim